Az 1990-es években több nyugat-európai országban mozgalmak jöttek létre, amelyek a megnövekedett autóforgalom okozta környezeti, baleseti és városképi problémákra hívták fel a figyelmet. 1997-ben La Rochelle-ben, egy franciaországi városban rendeztek először autómentes napot szeptember 22-én, hogy megmutassák milyen lehetne az utca autók nélkül. A nagy sikerű rendezvényt a következő évben már egész Franciaországra kiterjesztették. 2000 februárjában az Európai Unió 13 tagországa közös nyilatkozatban ismerte el a szeptember 22-i Európai Autómentes Napot (In Town Without My Car! Day), melynek célja, hogy bemutassa a fenntartható, környezet- és emberbarát városi közlekedés előnyeit és felhívja a figyelmet a közösségi, a kerékpáros és a gyalogos közlekedés fejlesztésének szükségességére.

2002 óta az Európai Autómentes Nap kísérőrendezvényeként minden évben szeptember 16-22. között meghirdetik a tematikus napokból álló Európai Mobilitási Hetet, mely mára Európa legnagyobb közlekedési-környezetvédelmi akciósorozatává nőtte ki magát. A kampány célja az, hogy az önkormányzatokat fenntartható közlekedési intézkedések bevezetésére ösztönözze, a polgárokat pedig az egyéni autóhasználat helyett a közösségi közlekedési eszközök használatára, illetve a kerékpározásra és a gyaloglásra buzdítsa. A rendezvénysorozat évről évre egyre nagyobb népszerűségnek örvend.

2014-ben 44 ország összesen 2013 városa regisztrált hivatalosan a kampányba. A kampány eredményeként csak 2014-ben 8543 tartós intézkedést valósítottak meg, elsősorban a kerékpározáshoz és gyalogláshoz szükséges infrastruktúra terén, bővítve a tömegközlekedési szolgáltatásokat, javítva a közlekedés elérhetőségét és hangsúlyozva a fenntartható közlekedési viselkedést.

Magyarország a kezdetektől fogva részt vesz a mobilitási hét akciósorozatban. 2002-ben 43 magyar város csatlakozott a kezdeményezéshez. 2014-ben 145 résztvevő várossal Magyarország a 3. helyre került az országok versenyében. Budapest 2005-ben, 2006-ban, 2008-ban és 2013-ban Európa három kiemelt önkormányzata között volt, és 2008-ban megnyerte a legjobb szervező városnak járó 10.000 eurós Európai Mobilitási Hét Díjat.

A 2014-es év mottója “A mi utcánk, a mi jövőnk” az emberek szűkebb környezetére hívta fel a figyelmet és arra, hogy az egyéni döntések hogyan befolyásolhatják pozitívan a nagyobb közösségek életminőségét. Olyan ideális világ elképzelésére buzdított, amelyben az autók uralta utcaképet egy alternatív, közösségbarát környezet váltja fel.

A Neveleki Szomszédok Egyesület megálmodta milyen utcákban lenne jó lakni, a városvezetés pedig felkarolta a kezdeményezést. Így jött létre az I. Gödi Mobilitási Hét rendezvénysorozat a Neveleki Szomszédok szervezésében, melyet a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium is díjazott.

A Gödi Mobilitási Hétből hagyományt szeretnénk teremteni. Úgy gondoljuk, hogy az egyes emberek apró dolgokkal is sokat tehetnek egy élhetőbb és fenntarthatóbb módon működő Gödért.